Hur stor andel har jag rätt till vid delat köp av husbil?

Hej,

Om två stycken köper en husbil, ena parten lägger insats 150000.

Amortering på bilen sker 32000 kronor var dvs 64000.

När husbilen är såld och det som återstår är 125000kr hur ska det fördelas?

Totala insatsen är 214000 den ena parten har lagt 32000 och den andra 182000.

Ingenting finns skriftligt, vad gäller?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur stor andel har jag rätt till vid delat köp av husbil?

Då ni båda har lagt insatser på husbilen och det verkar saknas något avtal mellan er som reglerar äganderätten till husbilen, så kan det bli aktuellt att kolla på samäganderättslagen (samägL).

Ni är båda ägare till en lös sak (husbil) då ni på olika sätt bidragit till köpet, vilket medför att ni har rätt till halva summan vid föräsljning om inget annat har avtalats mellan er (1 § samägL).

Tänk dock på att även muntliga avtal är giltiga i svensk rätt, så i de fall ni muntligen sagt vad som ska gälla så kan det åberopas för att någon av er ska ha större/mindre andel (1 § avtalslagen). Det kan dock tillkomma bevissvårigheter när det kommer till att bevisa muntliga avtal.

Sammanfattningsvis

Av frågan framgår inte om det finns något avtalat mellan er angående vem som äger vilka andelar i husbilen. Då det inte verkar finnas något avtalat mellan er gäller att ni räknas som samägare till bilen och har därmed rätt till hälften var av husbilens värde vid försäljning.

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information i ärendet. Det kan finnas många faktorer som spelar roll i en sådan situation, och jag kan endast utgå ifrån det som du har angivit i frågan.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare