Hur stor är hemfridszonen kring en bostad och när begår man hemfridsbrott?

Hej Hur ser ni på hemfridsbrott när en fastighet med stor tomt o en ladugård på ena sidan av en grusväg. Och en hästhage som tillhör på andra sidan. Längre fram efter vägen ligger två andra fastigheter som inte tillhör o där tar vägen slut. Sen går man efter en åkerkant. Får jag gå förbi på en promenad? Inte enligt dom som bor o hyr den första fastigheten. Mycket otrevliga o hotar med polis o att dom ska släppa ut sin hund som är en schäfer.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över hur stor hemfridszonen kan tänkas vara kring ett boningshus, samt om ett beträdande av området kan anses utgöra ett hemfridsbrott.

Hemfridszonen

I Sverige gäller allemansrätten, vilket innebär att man har rätt att vistas nästan överallt i naturen (2 kap. 15 § fjärde stycket regeringsformen). Allemansrätten begränsas dock av hemfridszonen, vilket är området närmast ett bostads- eller fritidshus. Detta anses vara den boendes privata område där denne har rätt att vara ostörd. Hur stor hemfridszonen är ett något omtvistat, men i juridiskt litteratur brukar sägas att det rör som om ett område på omkring 15-20 meter från huset. Det har även diskuterats att en tomt med staket kan göra att hemfridszonen blir större. Hur stort området är måste dock avgöras från fall till fall då det kan variera mellan olika fastigheter och mellan olika områden. Ibland kan det finnas tydliga gränser för var hemfridszonen upphör, såsom en häck, ett staket, en gångväg, ett dike, ett skogsbryn, en åkerkant eller en väg på ett rimligt avstånd från huset.

Som jag förstår din fråga brukar du promenera längs grusvägen och därefter svänga ner längs en åker då grusvägen tar slut. Jag tolkar också din fråga så att det är de boende i det förstnämnda huset med en ladugård på tomten som blivit upprörda då du promenerar förbi på grusvägen. Ladugårdar omfattas normalt inte av hemfridszonen, eftersom det inte är någon som bor där. Det är alltså avståndet från boningshuset man får ta hänsyn till. Jag har dessvärre svårt att avgöra huruvida denna grusväg omfattas av de boendes hemfridszon eller ej då du inte nämner något om avståendet till huset från vägen eller om det finns något staket eller liknande kring huset. Jag hoppas dock att du med hjälp av ovan nämnda information själv kan göra en bedömning av om området omfattas av de boendes hemfridszon eller ej.

Hemfridsbrott

Du får alltså röra dig fritt i området så länge det inte inkräktar på de boendes hemfridszon. ´ Skulle du inkräkta på deras hemfridszon kan du riskera att göra dig skyldig till hemfridsbrott, vilket är att någon olovligen intränger eller annars kvarstannar där annan har sin bostad, oavsett om detta är hus eller gård (4 kap. 6 § brottsbalken). Även trädgården är en plats som skyddas av denna bestämmelse. För att någon ska anses "intränga eller kvarstanna" på en skyddad plats krävs att de övervinner ett hinder av fysisk eller psykisk art, vilket till exempel kan vara att de öppnar en dörr eller en grind. Även om vägen skulle utgöra en del av de boendes hemfridszon krävs alltså att du måste övervinna något typ av hinder för beträdandet ska falla under brottsrubriceringen hemfridsbrott. Det framkommer inte av din fråga om du behöver göra det för att beträda vägen eller ej. För straffrättsligt ansvar krävs även att inträngandet eller kvarstannandet är olovligt, det vill säga att ett samtycke inte föreligger.

Jag är ledsen att jag inte kan lämna något definitivt svar om hur stor de boendes hemfridszon är kring det aktuella huset, men jag hoppas att du genom mitt svar fått lite vägledning kring hur hemfridszonens storlek brukar bestämmas så att du själv kan göra en bedömning av hur stort området kan tänkas vara!

Med vänlig hälsning

Sophia EngdahlRådgivare