Hur stor brottsskadeersättning får man för sexuellt ofredande?

Hej jag har blivit utsatt för sexuellt ofredande där killen, 18 år som jag har tagit på mig och kysst mig mot min vilja. Hur mycket ersättning för kränkning kan jag begära eller möjligtvis få?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det tar din fråga sikte på hur mycket brottsskadeersättning du kan få för brottet du har blivit utsatt för. Brottsoffermyndigheten har en referatsamling där man kan ta del av liknande fall för att få en uppfattning om hur mycket man kan tänkas få. Du skriver inte om du är över 18 eller inte, men din ålder kan ha betydelse för bedömningen. Generellt sett så ligger ersättningen för sexuellt ofredande mot vuxna på ca 5000 kr (s. 97–99 i referatsamlingen). Beroende på omständigheterna kan den dock bli något högre. Skulle du vara under 18 år så kan ersättningen bli något högre, eventuellt upp mot 10 000 kr (s. 111–113 i referatsamlingen).

Eftersom du har blivit utsatt för ett sexualbrott så har du rätt till målsägandebiträde i domstolen om det inte är uppenbart att du saknar behov av det (1 § 1 p. lagen om målsägandebiträde). Ett målsägandebiträde kan hjälpa dig med frågan om hur mycket du ska begära och även utgöra ett stöd under processen. Du kan då framföra en sådan begäran till polisen när förundersökning har inletts. Domstolen beslutar sedan om din begäran godkänns och tilldelar dig i så fall ett målsägandebiträde om du inte själv har önskat ett. Min rekommendation är att du begär ett målsägandebiträde.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alva LindsjöRådgivare