Hur stor del av röstlängden krävs närvarande för att beslut ska kunna fattas vid stämman i en samfällighetsförening?

Vi har tänkt ändra stadgarna i vår samfällighetsförening och för det krävs majoritetsbeslut på en ordinarie stämma om jag förstått det rätt, men finns det ett minst antal deltagare på stämman för att en stadgeändring ska kunna beslutas?

Jag frågar för att vi normalt har väldigt dålig uppslutning på stämmorna, kanske runt en tiondedel av medlemmarna närvarar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I mitt svar utgår jag ifrån att det är fråga om en samfällighetsförening enligt fastighetsbildningslagen (1970:988). I det fallet är Lag (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter (LOFS) tillämplig, 1 § LOFS.

Lagen reglerar hur förvaltningen av samfälligheten ska ske. Den stadgar att vid omröstning vid stämma som rör föreningens stadgar måste kvalificerad majoritet föreligga, två tredjedelar av de röstande måste rösta för ändringen, 52 § 1 st. LOFS. Detta är ett minimikrav - genom stadgarna får det föreskrivas att högre majoritetskrav ska gälla för sådana beslut.

Som svar på din fråga verkar det inte finnas någon minimigräns på hur många medlemmar som måste vara närvarande vid stämman. Dock måste kallelsen till stämman utgå i behörig ordning för att stämmobeslutet inte ska bli föremål för klander (Jfr 47 § LOFS).

Hoppas du fick svar på din fråga. Har du följdfrågor är du varmt välkommen åter.

Med vänliga hälsningar,

Carl HansenRådgivare