Hur tar jag ut mitt skadestånd?

Hej. Jag har ett skadestånd som jag inte tagit ut än det ligger på 150000 kr när kan jag ta ut det och hur?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur du får ut ditt skadestånd beror på vem som är skyldig att betala skadeståndet till dig. Eftersom din fråga är ganska brett ställd kommer jag nedan redogöra för några olika situationer som du sen kan söka vidare information om.

Om du varit målsägande i en brottmålrättegång och tillerkänts skadestånd som gärningspersonen ska betala kan du vända dig till kronofogdemyndigheten och få hjälp med att driva in skadeståndet. Du kan läsa mer på kronofogdemyndighetens hemsida som du hittar här.

Rör det exempelvis en tvist om pengar där domstolen utdömt skadestånd till dig som ska betalas av den andra parten kan du i första hand kontakta personen som ska betala ut skadeståndet till dig. Om personen inte vill betala kan du vända dig till Kronofogden och få hjälp där domen från domstolen fungerar som en exekutionstitel och utgör grund för verkställighet. Du kan läsa mer på kronofogdemyndighetens hemsida här.

Om det snarare rör sig om en ersättning från ett försäkringsbolag bör du vända dig direkt till försäkringsbolaget för att få information om hur du ska gå vidare.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Har du fler frågor går det bra att ställa en fråga till.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare