FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/01/2022

Hur tar man reda på vilket datum en anmärkning i belastningsregistreret försvinner?

En vän till mig var ung och dum och snattade. Vilket blev böter som påföljd. Idag snart 5år senare gallras snart domen bort.

Kan han ta reda på exakt vilket datum domen gallras bort?

Isåfall vart vänder han sig för att få reda på det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din kompis har målnumret till domen i vilken han dömdes kan han vända sig till domstolen som avkunnade domen för att begära ut denna. I domen står det när domen avkunnades, och det är detta datum som används för "nedräkningen" till dess att anmärkningen i hans belastningsregister gallras bort. För bötesbrott gäller, som du redan vet, en gallringstid på 5 år enligt 17 § p. 9 lag (1998:620) om belastningsregister.

Ett alternativ är att "köpa" domen via onlinetjänster såsom Lexbase eller Mr.Koll. Där framgår datumet för vilken domen avkunnades och kan således användas för att räkna ut datumet för när anmärkningen försvinner.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare