FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/10/2018

Hur tecknar man ett bodelningsavtal i efterhand?

Hej

Jag har varit gift sen 1997-2017 där vi hela tiden hsft ett äktenskapsförord zär det står att allt vi äger och allt som tillkommer tillhör mig.

Nu har jsg försökt att ta ett lån på en av mina fastigheter dom hos uc står att jag är 100%ägare till.

Mrn då vill banken ha ett bodelningsavtal eller mskamedgivande.

Hur tecknar jag detta i efterhand?

Vi är även helt överens om att allt är mitt

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är fullt möjligt att teckna ett bodelningsavtal efter en skilsmässa. Formkraven för ett bodelningsavtal hittar du i 9 kap 5 § äktenskapsbalken, där det framgår att bodelningsavtalet ska vara skriftligt och undertecknas av båda makarna. Det finns inga ytterligare krav på vad bodelningsavtalet ska innehålla och det behöver inte heller registreras hos Skatteverket. Det banken förmodligen vill veta är är hur ni hanterat själva fastigheten i bodelningen, så det är någonting ni bör ta med i avtalet.

I och med att det inte finns något speciellt sätt ett bodelningsavtal ska utformas på eller några särskilda formkrav enligt lag så på kan det vara bra att ta hjälp så att det blir rätt. Behöver ni hjälp med att upprätta ett bodelningsavtal kan ni kontakta våra jurister HÄR.

Maria SimeonidouRådgivare