Hur tidigt kan man skriva anställningsavtal/få ut arbetsgivarintyg

kan man få arbetsgivarintyg eller skriva avtal 2 månader innan man ens har börjat på nya jobbet ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Ett anställningsavtal skrivs innan arbetstagaren börjar på arbetsplatsen alternativt precis i början av anställningsförhållandet. Anställningsavtalet är den juridiska handling som visar att du är anställd samt vem som är din arbetsgivare.

Ett arbetsgivarintyg skrivs när anställningen har avslutats. Arbetsgivarintyget kan utfärdas tidigast samma dag som anställningen upphör eftersom det ska styrka hur mycket du faktiskt arbetat samt vad du har tjänat.

Sammanfattningsvis är det möjligt att skriva anställningsavtal två månader innan du börjar på det nya jobbet men det är inte möjligt för dig att få ett arbetsgivarintyg förrän du avslutat din anställning där.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare