Hur tjänar man på att ta in en egen besiktningsman?

Hur tjänar man rent juridiskt, på att ta in en egen beskningsman om säljaren redan besiktiat huset?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Idag kostar det mycket att köpa en bostad, och det ses oftast som människans största investering. Ibland finns det riskkonstruktioner som döljer sig vilket kan leda till väldigt dyra samt oväntade kostnader i efterhand.

Det finns inget krav på att ta in en egen besiktningsman om säljaren redan besiktad huset. Men jag skulle ändå rekommendera både en förhandsbesiktning, där säljaren anlitar en besiktningsman samt en överlåtelsebesiktning, där köparen anlitar en besiktningsman. Bägge besiktningar har samma procedur i grunden, men hjälper att identifiera alla eventuella fel i fastigheten.

Som köpare är en överlåtelsebesiktning fördelaktigt, eftersom man kan hitta ytterligare fel som förhandsbesiktaren inte lyckats hitta. Detta gör även att du eventuellt kan pruta ner på husets pris samt undvika eventuella juridiska tvister som kan kosta dig mycket.

Sammanfattningsvis har en ytterligare besiktning fördelar i form av en tryggare affär helt enkelt, både för dig som köpare samt för säljaren.

Vad som gäller dig

Jag råder dig att kontakta din mäklare om du har en sådan, för att få rådgivning för vad som gäller just din fastighet. Detta kan vara viktigt om du köpt en äldre fastighet exempelvis, då risken för fel är betydligt högre.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Natalin KabroRådgivare