Hur upprättar man ett giltigt testamente?

Hejsan! Jag och min sambo har flyttat ihop men vi är inte gifta , funderare på ett testamente där hon ska ärva allt jag äger, hus, bil, pengar efter jag har avlidit. Hur skriver man i sitt testamente?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande testamente hittar vi i ärvdabalken (ÄB).

För att upprätta ett giltigt testamente så krävs det att vissa formkrav är uppfyllda (10 kap 1 § ÄB).

Testamentet måste vara skriftligt och klart ge uttryck för testators (din) yttersta vilja om hur din kvarlåtenskap ska fördelas. Det är alltså viktigt att du inte lämnar någon lucka eller tolkningsutrymme gällande vad din vilja är.Handlingen måste vara underskriven av digDet måste även finnas två vittnen som samtidigt närvarar när du skriver under testamentet eller om det inte är möjligt så måste de bekräfta din underskrift. I så fall krävs det även att vittnena samtidigt närvarar.

Viktigt att poängtera är att vittnena inte får vara under femton år eller lida av en grövre psykisk störning. Vittnena får inte heller vara din make, sambo, nära släkt eller vara svåger samt vissa andra närstående personer (10 kap 4 § ÄB).

I övrigt behöver testamentet inte vara formulerat på något särskilt sätt och det krävs inte ens att det uttryckligen står att handlingen är ett testamente. Det enda som du bör tänka på är formkraven samt att det tydligt ska framgå att det som står i testamentet är din yttersta vilja beträffande fördelningen av din kvarlåtenskap.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare