FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal09/03/2020

Hur upprättar man köpeavtal för fastighetsförsäljning?

Sälja fastighet till sina barn. Var hämtar man blanketter? Kan man göra allt själv eller måste man anlita någon?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Det finns ingen särskild blankett för köpeavtal, men det finns vissa krav i jordabalken på vad som ska finnas med i ett avtal om försäljning av fast egendom (4:1 Jordabalk). Handlingen ska innehålla uppgift om köpeskilling, och en överlåtelseförklaring där säljaren säger sig överlåta fastigheten till köparen. Vidare ska det framgå vilken fastighet avtalet rör. Köpehandlingen ska vara skriftlig och undertecknad av både säljaren och köparen. Efter köpet ska köparna ansöka om lagfart på fastigheten hos lantmäteriet. Det är många som väljer att upprätta köpeavtal på egen hand, men det går också bra att vända sig till en jurist eller mäklare för att få hjälp att upprätta avtalet.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare