Hur upprättar vi ett avtal kring samäganderätt?

Hur skriver vi ett samägandeavtal på husbil vi köpt för gemensamma pengar, men står på ena parten. Vi är gifta

Lawline svarar

Den generella lagstiftningen på området är lagen om samäganderätt. Lagen är dispositiv, vilket innebär att något du och din partner kommer överens om genom avtal har företräde framför det som står i lagen. När det gäller avtal kring samäganderätt saknas det formkrav. Det finns alltså inga generella regler för hur ett sådant ska se ut. Att föredra är däremot att det är skriftligt om det framöver uppstår konflikt avseende egendomen. Av samma anledning är det även viktigt att ni är tydliga och specifika i avtalet kring vad som gäller. Något krav på att avtalet ska skickas in till någon myndighet finns inte. Vad som kan vara bra att ha med är exempelvis både dina och din partners personuppgifter, vilken egendom det handlar om och vem som får nyttja husbilen samt vad som gäller vid försäljning eller reparation.

Eftersom det inte finns några krav på hur avtalet ska upprättas så är det fritt att själva utforma det som man vill. Jag skulle däremot råda er att ta hjälp av en jurist om ni känner er osäkra kring vad ni bör ha med för detaljer utifrån er situation för att undvika eventuella konflikter framöver kring egendomen.

Vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare