FrågaEKONOMIÖvrigt23/08/2018

Hur värderas vitvaror och möbler?

Hur värderas vitvaror och möbler

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur man värderar vitvaror och möbler beror lite på situationen. Olika situationer hanteras enligt olika sedvänjor, men det finns inte några lagar som handlar om värderingen av den här typen av föremål i allmänhet.

Gäller värderingen en bodelning är det vanligt att man värderar möbler och vitvaror efter marknadsvärdet. Det betyder alltså att man försöker ta reda på vad man kan få för sakerna om man säljer dem idag. Man måste inte göra det om parterna i bodelningen är överens om något annat.

I andra typer av avtalssituationer skulle jag också rekommendera att utgå från marknadsvärdet, men så länge alla parter är överens kan de värdera den här typen av saker så som de själva vill.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du funderar på något mer är du välkommen att höra av dig igen.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare