FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt01/06/2019

Hur vet jag om jag är med i ett brottsregister?

Har X något brott bakom sej

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Du kan begära ett utdrag ur belastningsregistret om du vill veta om du finns med i polisens databas för personer som har blivit straffade för ett brott eller skäligt misstänkta för ett brott. Du hittar information om detta här.

Men du kan bara begära utdrag för dina egna uppgifter (Lagen om belastningsregister 9 §).

Det finns lite olika sidor online som erbjuder en service där man kan söka på personer för att få reda på "rättslig information". Detta innebär i de flesta fall även information om brottslighet. En sådan sida hittar du här.

Mitt råd:

Som sagt kan man alltid begära ett utdrag ur sitt eget belastningsregister. Jag hade gått varsamt fram med övriga sidor som du hittar på internet och generellt så hade jag varit försiktig med att skriva ut personnummer och namn i samband med frågor om tidigare brottslighet och så vidare. Information sparas ju alltid online, så personligen så är jag mycket försiktig med när och hur jag delar min personliga information!

Jag hoppas detta har hjälpt dig!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare