FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt07/03/2020

Hur vet jag om någon är en legitimerad advokat?

En vän till min vän utger sig för att vara advokat och han har till och med sagt att han erbjuder juridisk hjälp, asså tjänster. Tror inte ens han är advokat.. Vart kan jag vända mig om jag vill undersöka om det här är sant och om det inte är det vart vänder jag mig då? Tacksam för svar asap, tack på förhand!!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med är advokat en skyddad titel i Sverige. Det är advokatsamfundet som sköter ansökan och medlemskap i advokatyrket. För att kunna ansöka om ett sådant medlemskap måste man bland annat ha genomgått en juridikutbildning och haft relevant yrkesmässig erfarenhet samt i allmänhet ansetts vara lämplig att utöva advokatverksamhet,

För att kunna bli en advokat måste man bland annat ha genomgått en juridikutbildning, och haft relevant yrkesmässig erfarenhet samt i allmänhet ansetts vara lämplig att utöva advokatverksamhet. Se 8 kapitlet 2 § rättegångsbalken (RB).

Advokat är således en lagskyddad titel och det är brottsligt att utge sig för att vara en advokat om man inte egentligen är det. Man riskerar att dömas till böter då, enligt 8 kapitlet 10 § RB.

För att se om din vän är en legitimerad advokat eller ej, kan du vända dig till advokatsamfundets hemsida. Där finns det en sökfunktion, där alla legitimerade advokater finns med.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare