Hur vet jag vem som är vårdnadshavare?

Hej!

Jag arbetar som förskollärare på en förskola där det nyligen har börjat ett barn vars pappa säger sig ha enskild vårdnad om barnet. Pappan har varit mycket tydlig med att barnet inte får gå bli hämtad av mamman.

Det jag nu undrar är hur jag som pedagog kan veta att det som pappan säger stämmer? Finns det någonstans dit jag kan vända mig för att få information som stärker det föräldern säger? Har jag rätt att begära bevis eller dokument för ett beslut som rör enskild vårdnad?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Min kunskap kring förskolans rutiner och regler är begränsade men som jag förstått det får ni papper på vilka som är vårdnadshavare när barnet får sin plats på förskolan. Om någon sker under barnets tid på förskolan, exempelvis som i detta fall att en vårdnadshavare upphör vara vårdnadshavare, så behöver ni nytt underlag för det. Ni är bundna att agera efter den information ni har men det räcker inte att en förälder anger att andra föräldern inte får hämta. Det skulle innebära en risk för att föräldern som påstås förlorat vårdnaden i själva verket har vårdnaden men hindras av förskolan att hämta sitt egna barn. Den situationen måste alla föräldrar förstå att förskolan inte kan befinna sig i.

Så för att besvara din fråga måste ni få underlag på att vårdnadsförhållandena har ändrats, precis som du efterfrågar. Detta kan ni få genom dom och beslut, de är offentliga och ni har rätt att begära dem. Ni kan även vända er till Skatteverket och uppge barnets personnummer. Skatteverket har uppgifter om vilka som är vårdnadshavare för ett visst barn. Om ni vill kolla upp vem som är vårdnadshavare för ett visst barn kan ni uppge barnets personuppgifter till skatteverket och så meddelar dem det direkt över telefon och deras uppgifter uppdateras så fort de får in nya handlingar från myndigheter eller domstolar.

Sammanfattningsvis kan ni snabbt kolla upp vårdnadshavare hos Skatteverket men för förskolans skull är det även bra att ha det skriftligt så kolla med din chef vad som gäller på den förskolan, vilket papper ni behöver som underlag, eller be pappan i detta fallet lämna en kopia på det officiella beslutet och förklara att det endast är av ordningsskäl. Självklart måste ni veta vem som har befogenhet att hämta barnen, och sådana uppgifter bör ni alltid ha skriftligt underlag för, för barnet och allas säkerhet.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare