Hur vet man om man blivit polisanmäld?

Hej!

En polisanmälan mot mig skall gjorts för ca 3år sedan rörande bedrägeri vid en separation. Ej hört något från polisen ännu. Är det möjligt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du ännu inte är helt säker på att en polisanmälan har gjorts mot dig.

När får man reda på att man är misstänkt för brott?

När polisen får in en polisanmälan tas först beslut om en förundersökning ska inledas, det gör man om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts. I detta skede görs ofta en hel del utredning, innan polisen kan finna om en person - du i detta fall - är att anse som skäligen misstänkt.. I detta skede får du kännedom om misstanken, då polisen enligt lag är skyldig att underrätta dig, som skäligen misstänkt, om misstanken vid förhör.

Om förundersökningen läggs ner

Det kan också vara så att polisen finner att det inte finns tillräcklig bevisning för att väcka åtal i fallet, då kommer inget att hända. Du kommer alltså inte få något besked om att förundersökningen lagts ned i ditt fall.

Sammanfattningsvis

Det finns tyvärr inget sätt för dig att få reda på om du blivit polisanmäld för något. Om förundersökningen läggs ner kommer du inte få reda på att du blivit polisanmäld. Om du anses vara skäligen misstänkt för brott kommer du få reda på det.

Som det ser ut för dig så finns det tyvärr ingen du kan vända dig till för att få reda på att du har blivit polisanmäld. Skälet till att man inte kan vända sig till polisen för att få reda på om du har blivit polisanmäld är för att den som anmälde ska skyddas och fortsätta vara anonym. Du kan alltså inte dubbelkolla om det är så att du har blivit polisanmäld. Förundersökningar kan ibland ta lång tid och det beror på de handläggningstider som råder.

Det jag kan ge dig besked om är att om du är skäligen misstänkt så kommer du att få veta det vid förhör, beroende på vilket brott det rör kan det också vara så att du har rätt till en offentlig försvarare i det skedet. Då har du också rätt att få mer information om hur ärendet fortgår och huruvida det läggs ner eller inte.

Om så är fallet råder jag dig att kontakta en jurist. Jag rekommenderar isåfall att du tar kontakt med vår juristbyrå för vidare hjälp i ditt ärende. Du kontaktar vår juristbyrå här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Joanna GuardadoRådgivare