FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet19/02/2021

Hus som finns på en fastighet som är enskild egendom - är huset enskild egendom?

hustrun är lagfaren ägare av fastighet, den är enskild egendom äktenskapsförord finns. Fastigheten ägde hustrun innan äktenskapets början På fastigheten finns nu ett hus hur är ägandeförhållanden där. Är huset automatiskt hustruns enskilda egendom.

Makarna vill ha det så behöver de skriva något dokument om detta för att undvika kommande arvstvist

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler som berör din fråga hittar du jordabalken (JB)

Blir byggnaden enskild egendom?

Vad som blir av betydelse för om även huset ska ses som enskild egendom är om den utgör ett fastighetstillbehör. Om huset är fastighetstillbehör blir det nämligen en del av fastigheten. Vilket betyder att även huset blir enskild egendom (2 kap 1 § JB). För att en byggnad på en fastighet ska räknas som fastighetstillbehör krävs att byggnaden kommit i "samme ägares hand" (2 kap 4 § JB). Detta betyder att huset måste ägas av samma person som äger fastigheten. Det vill säga hustrun måste äga även huset för att det ska räknas som fastighetstillbehör och därmed enskild egendom. Utifrån informationen i din fråga framgår inte riktigt vem det är som äger huset på fastigheten. Därför kan jag inte ge ett exakt svar utan jag besvarar din fråga utifrån både det fall att hustrun äger fastigheten och att både hustrun och maken äger fastigheten.

Sammanfattning

Huset blir alltså enskild egendom om det ses som fastighetstillbehör. För att kunna bli fastighetstillbehör måste dock huset på fastigheten ägas av hustrun. Om huset blir enskild egendom sker alltså automatiskt i de fall hustrun är ensam ägare av huset. Om huset ägs av både hustrun och maken måste ett äktenskapsförord skrivas där huset görs till hustruns enskilda egendom.

Hoppas du fått svar på din fråga! Du är alltid välkommen att höra av dig igen om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Ida ZackariassonRådgivare