FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis11/09/2021

​Husrannsakan och beslagtagande av föremål.

Hej

Idag kom polisen hem till oss helt oväntat och sa att de ska göra husrannsakan gällande min son som precis har fyllt 16 år, när jag frågade att jag ville se tillståndet om husrannsakan så sa dem att den finns på pappaer som jag kan se sen och att dem inte hade med sig det.

Det som skör i mitt hjärta är att en av dem kom in i min sons rum på ett väldigt hårt sätt och ryckte bort mobilen från hans hand.

Detta har lett till att min son har mått jätte dåligt efteråt för han skrämde livet av honom och jag såg direkt hur blek han blev i ansiktet, dessutom så mår min son psykuskt dålugt sen innan.

Har dem verkligen rätt att göra så mot ett barn som är 16 år?

Snälla ge mig tips hur jag ska gå till vägan .

Mvh.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att polisen har gått in i ditt hem utan att uppvisa dokument om husrannsakan och beslagtagit din sons telefon, och du undrar huruvida detta förfarande är ok eller inte.

Vad gäller husrannsakan, får en sådan ske när polisen har misstanke om att brott har begåtts (28 kap. 1 § rättegångsbalken). De får således bryta upp dörrar och ta sig in i lägenheter utan något särskilt tillstånd. Det är lätt att missuppfatta denna svenska bestämmelse med den amerikanska bestämmelsen om att poliser alltid bör ha tillstånd till husrannsakan innan de tar sig in i lägenheter.

För att polisen ska få ta ett föremål i beslag krävs att föremålet kan antas ha betydelse för brottsutredningen (27 kap. 1 § RB). I ditt fall har polisen bedömt att din sons mobiltelefon kan behövas för att komma fram till om något brott har begåtts. Polisen har då rätt att behålla mobiltelefonen så länge som det behövs för utredningen. När polisen inte längre har användning för den ska beslutet om beslag upphävas (27 kap. 8 § RB). Du har då rätt att få tillbaka det som har beslagtagits, och polisen måste meddela dig så fort som möjligt att du kan hämta dina saker (27 kap. 8 a § och 8 b § RB).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare