FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/05/2018

Huvudpunkterna i lagen om anställningsskydd

Vad säger lagen om anställningsskydd och vilka är huvudpunkterna?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Allmänt om lagen
Lagen om anställningsskydd, LAS, inskränker arbetsgivarens rätt att säga upp eller avskeda anställda. I viss mån inskränker den också arbetsgivarens rätt att välja fritt vid anställningar, eftersom den ger tidigare anställda företrädesrätt till återanställning under vissa förutsättningar.

Uppsägning eller avsked
En uppsägning från arbetsgivarens sida måste alltid ha saklig grund. Saklig grund kan i sin tur vara av två slag; personliga skäl eller arbetsbrist. Oavsett vilken grunden för uppsägningen är måste arbetsgivaren ha prövat möjligheten till omplacering av den anställde innan han går så långt som till uppsägning. En förutsättning är dock att den anställde har tillräckliga kvalifikationer för det jobb som ska utföras.

Personliga skäl
Uppsägning av personliga skäl kan bli aktuellt vid olika typer av allvarlig misskötsamhet. Det kan till exempel gälla brottslighet, olovlig frånvaro, arbetsvägran eller otillåten strejk. Sjukdom är som regel inte skäl för uppsägning av personliga skäl, i varje fall inte så länge arbetstagaren kan förväntas bli återställd. När arbetsförmågan är varaktigt nedsatt så att den anställde inte kan utföra något arbete av betydelse, kan det ibland anses som saklig grund för uppsägning. Sjuklig alkoholism betraktas på samma sätt.

Om man grovt har åsidosatt sina skyldigheter mot arbetsgivaren kan man bli avskedad. Grunderna är i princip desamma som vid uppsägning av personliga skäl, skillnaden är att det måste röra sig om grövre misskötsamhet eller brottslighet för att arbetsgivaren ska kunna avskeda. Den som blir avskedad har inte rätt till någon uppsägningstid.

Arbetsbrist
Den vanligaste sakliga grunden för uppsägning. Arbetsbrist uppstår när exempelvis ett företag går med förlust och antalet anställda måste minskas. Det är i princip arbetsgivaren som avgör när arbetsbrist uppstår. Arbetsgivaren måste överväga alla möjligheter som står till buds för att undvika uppsägningar på grund av arbetsbrist och förhandla med facket om förändringar i verksamheten.

Arbetsgivaren får inte säga upp vem hen vill på grund av arbetsbrist. Om inget kollektivavtal finns, är det LAS regler om turordning som gäller. De går ut på att de anställda rangordnas i förhållande till vars och ens anställningstid - sist in, först ut. Man måste också ha tillräckliga kvalifikationer för att bli aktuell för fortsatt arbete. Det är dock mycket vanligt att arbetsgivaren och facket förhandlar fram ett avtal om turordning, som helt och hållet ersätter LAS-reglerna.

Om företaget har mindre än tio personer anställda får arbetsgivaren göra avvikelser från turordningslistan genom att undanta högst två arbetstagare som anses ha särskild betydelse för den fortsatta verksamheten.

Uppsägningstid
Uppsägningstiden för den som säger upp sig från arbetet är enligt LAS en månad. Många kollektivavtal ger dock längre uppsägningstider för den som säger upp sig.

Hoppas att detta besvarar din fråga!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här.
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här.
- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Bästa hälsningar,

Yekta KeskinRådgivare