FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt14/07/2020

Huvudsaklighetsprincipen

Hej.Om man säljer en fastighet under taxeringsvärdet räknas det som gåva även om man ej är i släkt med köparna?Vad innebär det för vinstskatt för säljaren?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Blandade Fång

Din fråga rör skattemässiga beräkningar och överlåtelser, därmed är inkomstskattelagen (IL) till hjälp här. Blandade fång är överlåtelser som inkluderar en onerös del och en benefik del, alltså en del som köps och en del som anses vara gåva. Vad en överlåtelse av fastigheter, när det rör sig om blandade fång, så använder man huvudsaklighetsprincipen för att bedöma vad som anses vara en gåva respektive ersättning. Man behöver göra denna särskiljning eftersom de skattemässiga konsekvenserna skiljer sig åt om det rör sig om köp respektive gåva.

Huvudsaklighetsprincipen

Huvudregeln enligt denna princip är att hela överlåtelsen behandlas som en gåva om ersättningen för fastigheten understiger fastighetens taxeringsvärde. Är ersättningen däremot lika med taxeringsvärdet eller högre så behandlas hela överlåtelsen som ett köp. För att huvudsaklighetsprincipen ska kunna bli tillämplig krävs det däremot att det även rör sig om en gåva, i rättslig mening.

Vad krävs för att det ska räknas som en gåva?

Det finns tre stycken krav som måste vara uppfyllda för att det ska räknas som en gåva. Först ska det röra som en förmögenhetsöverföring, således pengar. Sedan krävs det även att givaren har gåvoavsikt samt för det tredje att överlåtelsen har skett frivilligt. Om det är så att givaren är närstående eller släkt med mottagaren så presumerar man att det rör sig om en gåva, i och med att det är vanligt att ge gåvor till varandra inom släkt och liknande. Om alla gåvorekvisit är uppfyllda så kan det röra sig om en gåva, även om man ej är släkt eller närstående med varandra. Det kan då vara klokt att givaren skriver ett gåvobrev till mottagaren, som kan användas som bevismedel för att stärka att det rör sig om en gåva vid oklarheter.

Sammanfattning

Om gåvorekvisiten är uppfyllda, och givare och mottagare inte är närstående, så kan det mycket väl röra sig om en gåva. Huvudsaklighetsprincipen blir då tillämplig. Om överlåtelsen understiger taxeringsvärdet på fastigheten då räknas hela överföringen som en gåva. I och med att vi inte har någon gåvoskatt i Sverige, så blir överlåtelsen således skattefri och behöver inte tas upp (8 kap. 2 § IL). Däremot inträder ni som mottagare i givarens skattemässiga situation (44 kap. 21 § IL).

Hoppas ni har fått svar på er fråga!

Vänliga Hälsningar,

Emma GuranderRådgivare