Huvudsaklighetsprincipen vid fastighetsförsäljning under taxeringsvärdet.

Att köpa en villa under taxeringsvärde

Taxeringsvärdet är 665000 och vi kan köpa den för ca 300000 hur blir det med skatter för köpare och säljare eller behöver man inte betala skatt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om beskattning vid avyttringar av fastigheter regleras i inkomstskattelagen (IL).

Först och främst kan det konstateras att vinster/förluster på fastigheter tas upp i inkomstslaget kapital, 41 kap. 1-2 §§ samt 42 kap. 1 § IL. Vidare så beräknas en kapitalvinst utefter 44 kap. 13 § IL på så vis att skillnaden mellan;

- Ersättningen för det avyttrade tillgången minskat med utgifterna för avyttringen, och

- Omkostnadsbeloppet (framgår av 44 kap. 14 §, anskaffningsutgifter + förbättringsutgifter).

När det gäller ert fall så behöver dock hänsyn inte tas till de vanliga beräkningsgrunderna då detta inte är att klassificera som en avyttring enligt 44 kap. 3 § IL. När det gäller överlåtelser av fastigheter så skiljer det sig jämfört med t.ex. aktier, och här tas hänsyn till något som kallas för huvudsaklighetsprincipen. Det innebär med enklare ord att antingen betraktas något som gåva eller som en försäljning. I ett vägledande rättsfall, RÅ81 1:29, stadgades det nämligen att om överlåtelsen understiger taxeringsvärdet så är det att anse som gåva. Vidare så finns det ingen gåvoskatt i Sverige, däremot inträder ni istället gåvogivarens skattemässiga ställning, 44 kap. 21 § IL. Detta sker i enlighet med kontinuitetsprincipen vilket innebär att den dagen ni ska avyttra fastigheten så beräknas ert omkostnadsbelopp utefter vad gåvogivaren betalade.

Avslutningsvis så kan det konstateras att så länge en fastighet köps för ett lägre belopp än taxeringsvärdet är det att betrakta som en gåva. Detta medför ingen beskattning för säljaren, men köparen inträder i den tidigare ägarens skattemässiga ställning – vilket får effekt först när köparen säljer fastigheten vidare.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Martin RosénRådgivare