FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt31/12/2017

Huvudsaklighetsprincipen vid försäljning av fast egendom

Hej, Mina föräldrar köpte ett hus 1973 för ca 350.000 kr. Idag är huset värt ca 4.500.000 kr. Om de säljer nu skulle en reavinstskatt uppgå till ca 900.000 kr. Alternativt att jag och min syster längre fram skulle ärva huset, då skulle vi få samma arvsskatt, om jag förstår det rätt. Skulle en fördel vara att föräldrarna ger mig och min syster huset i gåva redan nu (max 85% av taxvärdet, med en revers tillbaka), för att få upp ett nytt ingångsvärde vid senare försäljning.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det skatterättsliga läget vid gåvor av fast egendom regleras med hjälp av den så kallade huvudsaklighetsprincipen. Principen innebär följande: Om ersättningen överstiger fastighetens taxeringsvärde är hela överlåtelsen onerös (köp). Om ersättningen däremot understiger fastighetens taxeringsvärde anses hela överlåtelsen vara benefik (gåva). Enligt 44 kap 21 § inkomstlagen (IL) inträder förvärvaren i överlåtarens skattemässiga situation vid gåvor.

Om överlåtelsen klassificeras som en gåva inträder förvärvaren således i överlåtarens skattemässiga situation vilket innebär att förvärvaren tillgodogör sig överlåtarens ingångsvärde (350.000 kronor). Om överlåtelsen däremot klassificeras som ett köp får överlåtaren tillgodogöra sig anskaffningsutgiften som ingångsvärde. Detta motsvarar normalt den summa man betalat i ersättning för fastigheten. Svaret på din fråga är således i hög grad beroende av hur stor del av överlåtelsen som är en gåva.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,
Christoffer TolfRådgivare