Hyra hyresrätt samtidigt som man står på en bostadsrätt

Hej. Jag har en bostadsrätt som jag står för 100%. Får jag hyra en hyresrätt och hyra ut min bostadsrätt till en vän?

Lawline svarar

Hej!

Den finns inget uttryckligt förbud i Svensk lag om att ha en bostadsrätt och samtidigt hyra en hyresrätt. Men det kan finnas andra regler som påverkar möjligheten till detta. Exempelvis så finns det bostadsrättsföreningar som i sina stadgar inte tillåter att man äger en lägenhet man inte själv bor i osv.

Hyresvärden har rätt att säga upp en hyresgäst enligt de förutsättningar som anges i jordabalken 12 kap 42 § (Länk hittar du här här ). Där anges inte att hyresgästen inte får äga en bostadsrätt, vilket betyder att hyresvärden inte rätt att säga upp hyresavtalet med anledning av att hyresgästen äger en bostadsrätt.

För att få hyra ut din bostadsrätt behöver du dessutom tillåtelse av din Brf.

Så för att få ett svar på din fråga hänvisar jag dig till att kolla i din Brf:s stadgar.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Sandra RustRådgivare