Hyra lägenhet i andra hand utan tillstånd

Hej, jag vill hyra en lägenhet och en har erbjudats till mig av en bekanta, hen har en hyresrätt och vill hyra ut den i andrahand utan tillstånd. Jag vill veta om jag kommer att straffas med böter eller fängelse i fallet hyresvärden upptäcker att lägenheten hyrs ut i andrahand utan tillstånd. Hur går processen till för att vräka med nya lagstiftningen? Tack på förhand?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga kommer att besvaras med jordabalken kap.12 (JB).

Du som hyr lägenheten kommer inte att straffas med vare sig böter eller fängelse. Däremot behöver den som hyr ut lägenheten alltid tillstånd från hyresvärden eller från hyresnämnden för att få hyra ut din hyresrätt i andra hand (12 kap. 39 § JB och 12 kap. 40 § JB). Hyresrätten kan förverkas om den hyrs ut i andra hand utan tillstånd och det inte finns någon giltig ursäkt (12 kap. 42 p.3 JB) Alltså kan den som hyr ut sin hyresrätt i andra hand utan tillstånd riskera att bli av med hyreskontraktet omedelbart och tvingas flytta från lägenheten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare