​Hyresrätt vid flytt utomlands.

Hej!

Vad händer med min hyresrätt och jag står på hyreskontraktet, och bosätter och folkbokför mig i Norge?

Kan hyresvärden säga upp mitt kontrakt då?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du har en hyresrätt och undrar om/vad som kommer att hända med den ifall du flyttar utomlands.

I din fråga framgår inte om du tänkt behålla din lägenhet utan att bo där eller om du avser att hyra ut lägenheten i andra hand. I det förstnämnda fallet råder inga problem. Du kan ha kvar din hyresrätten så länge du betalar hyran för den i tid varje månad. I det andra fallet finns lite regler man bör vara medveten om. Om du endast ska bo utomlands under 1-2 år kan du få hyra ut din bostad, men samtycke från din hyresvärd eller hyresnämnden (12 kap. 39-40 § JB). Generellt godtas skäl såsom utlandsstudier, arbete, test boende med sambo m.m. Rör det sig istället om en längre tidsperiod där tanken inte är en begränsad utlandsflytt är det i regel svårare att beviljas tillstånd att hyra ut i andrahand.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare