Hyresvärd innehar deposition som ekonomisk ersättning för skada

Hej!

Jag och min tidigare hyresvärd har hamnat i en liten tvist. Det har nämligen uppstått skador i golvet där jag tidigare hade min soffa. Soffan har stått på samma plats ända sedan jag flyttade in för 2 år sedan. Det har blivit någon typ av missfärgning. Jag tror att det uppstått av fukt från lägenheten eller andra yttre aspekter. Alltså inget jag själv kan ha orsakat. Hyresvärden menar däremot att skadorna inte fanns där innan jag flyttade in, men gör det nu när jag flyttar ut och därför blir jag ersättningsskyldig. Vi vet fortfarande inte vad orsaken till skadorna är.

Däremot har hyresvärden hållit i min deposition i ungefär 2 veckor på grund av detta. Idag fick jag dessutom tillbaka halva depositionen. Hyresvärden behåller alltså hälften av min deposition för att reparera golvet, utan någon överenskommelse med mig. Är detta okej från hyresvärden och vad finns det jag kan göra för att ta detta vidare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågor som rör hyresrätter regleras i 12 kap. jordabalken, JB. Även kallad hyreslagen.

Enligt Jordabalken 12 kap 24 § JB är hyresgästen ersättningsskyldig för all skada som uppkommer genom hans vållande eller genom vårdslöshet under hyrestiden. Hyresgästen blir i sådana fall ersättningsskyldig för de ekonomiska skador hyresvärden lidit.

Utifrån din beskrivning av situationen så förmodar jag dock att skadorna i golvet har orsakats till följd av normalt användande. Du skriver också att missfärgningarna inte är något du själv skulle ha kunnat orsaka, att en yttre faktor måste varit orsaken. Om så är fallet är inte längre 12 kap 24 § JB tillämplig då en förutsättning är att hyresgästen ska ha orsakat skadan. Då skall du som hyresgäst inte behöva stå för hyresvärdens kostnader för att åtgärda felet.

I dessa situationer så är det hyresvärden som har bevisbördan, det är alltså hyresvärden som ska bevisa att det är du som orsakat skadan, det gäller för både andrahandsuthyrning och förstahandsuthyrning. Det kan ibland dock räcka med att hyresvärden kan visa att skadorna inte fanns där vid inflyttningen, men finns vid utflyttningen.

Om du har ytterligare funderingar och efter som att du önskar att ta ärendet vidare så rekommenderar jag att du tar kontakt med en jurist för att närmare se över dina möjligheter och sätta upp en handlingsplan. För att boka tid med en av våra jurister på Lawline juristbyrå, klicka här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

vänliga hälsningar

Elmer Mårtensson WallhultRådgivare