Hyresvärd skäller ut mig för jag har middag

Hej! Jag hyr en hyresrätt av en privat hyresvärd sedan 3 år tillbaka. Under åren har de infört så kallade husregler som de säger att alla hyresgäster måste följa. Detta innebär att man inte får ha middagar, någon typ av festlig tillställning, eller vistas på fastighetens innergård. Hyresvärden (som bor i lägenheten mittemot) har kommit och skällt ut min inneboende för att hon hade vänner över på middag, för att hon i hyresvärdens mening då hade en fest. Det ska tilläggas att klockan var innan 22 och även om alkohol var inblandat kan det knappast ha inneburit en stor störning då de hade väldigt dämpad musik och den huvudsakliga aktiviteten var en middag. Detta upplever både jag och min inneboende som mycket obehagligt och stundvis hotfullt, då hyresvärden vid det tillfället skriker och säger att vi inte borde bo där. Det har aldrig inkommit någon förfrågan om att dämpa musiken från varken hyresvärd eller övriga hyresgäster, det blir denna utskällning direkt.

Jag undrar nu om detta verkligen är tillåtet. I vilken mån får hyresvärdar bestämma vad man får göra och inte göra i sin lägenhet? Var går gränsen för störningar som påverkar omgivningen? Vilken rätt har jag som hyresgäst?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valde Lawline med din fråga!

Hyreskontrakten är ett civilrättsligt, och är i grunden ett kontrakt. Generellt innehar två privatpersoner endast de skyldigheter och rättigheter gentemot varandra som upprättats inom avtalet. Hyreskontrakt är något annorlunda än ett rent kontrakt då hyreslagen reglerar hur avtalen får se ut.

Om dessa ordningsregler inte uttryckligen regleras av avtalet så föreligger ingen sådan skyldighet som beskrivs i texten. Däremot reglerar även Hyreslagen hur en hyresgäst får använda hyresrätten.

12:25 JB skapar en skyldighet för hyresgästen att inte utsätta sin omgivning för störningar. Det får göras en avvägning av vad som ska anses vara en störning i boendet och mindre störningar eller sådana som är tillfälligt övergående (t.ex. om en granne rustar sin lägenhet) måste hyresgästen tåla. Hänsyn ska inte tas till om en person är "känsligare än normalt" (prop. 1992/93:115 s. 30). Däremot kan det sägas att på natten ska de boende kunna sova ostört, medan man på dagen får räkna med en del liv och rörelse i fastigheten.

Att ha en middag med musik innan kl 22 kan endast svårligen ses som ett störande moment, varav hyresvärden inte kan luta sig på 12:25 för att diktera hur ni använder lägenheten.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare