Hyresvärden vill bara betala tillbaka hälften av min deposition då jag sa upp kontraktet innan jag flyttat in

Hej!

Jag betalade en deposition på 6000kr för att bo inneboende. Jag valde sedan att inte flytta in i lägenheten och sa upp kontraktet.

Nu vill hyresvärden bara betala tillbaka hälften av min deposition och hävdar att jag har en månads uppsägningstid. Vilket jag inte tycker stämmer då jag ej satt min fot i lägenheten och sa upp den i tid. Vad tycker ni?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar alltså om hyresvärden har rätt att behålla hälften av din deposition och bara betala tillbaka dig hälften. Bestämmelser om detta finns i Jordabalken 12 kap., den så kallade "Hyreslagen".

Du är skyldig att betala hyra om uppsägningstiden sträcker sig in på hyrestiden
Svaret på din fråga beror helt på vilken uppsägningstid som gäller för det kontrakt du och hyresvärden skrivit. Det spelar alltså egentligen ingen roll att du inte har satt din fot i lägenheten. Har du sagt upp lägenheten i tid har du såklart rätt att få tillbaka hela depositionen, men sträcker sig uppsägningstiden in på själva hyrestiden är du skyldig att betala hyra från det datum du skulle flyttat in i lägenheten. Hyresvärden kan då behålla hyresbeloppet.

Du har som hyresgäst alltid rätt att säga upp bostaden med tre månaders uppsägningstid (5 §). Har du och hyresvärden avtalat om kortare uppsägningstid har du dock rätt till den tid som står i kontraktet (4 §).

Exempel
Låt säga att du skulle ha flyttat in i lägenheten den 1 december 2018 och att ni har avtalat om två månaders uppsägningstid.
- Säger du upp avtalet senast den sista september så sträcker sig uppsägningstiden t.o.m. den sista november. Kontraktet upphör då innan inflyttningsdatumet och du har rätt att få hela depositionen tillbaka.
- Säger du däremot upp kontraktet i t.ex. oktober så sträcker sig uppsägningstiden t.o.m. den sista december, d.v.s. en månad in på hyrestiden. Du är då skyldig att betala hyra för en månad. Har ni avtalat om en månadshyra på 3 000 kr har hyresvärden då rätt att behålla detta och endast betala tillbaka hälften av din deposition.

Sammanfattning
Har du sagt upp din lägenhet i tid så att inte uppsägningstiden sträcker sig in på hyrestiden, så har inte hyresvärden rätt att behålla hälften av depositionen.

Om uppsägningstiden inte sträcker sig in på hyrestiden tycker jag att du ska kontakta din hyresvärd och förklara detta. Det är endast om du är skyldig att betala hyra som hyresvärden kan ha rätt att behålla så stor del av depositionen som hyran utgör. Och hyra är du naturligtvis bara skyldig att betala för hyrestiden, inte för tiden innan inflyttningsdatum. Förhoppningsvis får du då tillbaka dina pengar, men skulle hyresvärden vägra betala tillbaka dig kan det finnas möjlighet att ta hjälp av Kronofogden för att få tillbaka depositionen genom ett så kallat betalningsföreläggande. Är du däremot skyldig att betala hyra får du tyvärr acceptera att hyresvärden behåller hyresbeloppet och endast betalar tillbaka resten.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare