Hyresvärdens underhållsskyldighet

Hej! Jag ska flytta in till min pojkvän som bor i hyresrätt. Han har, efter att ha varit inneboende nu fått ta över kontraktet efter sin tidigare "rumskompis".. Flera saker är lite halvdana i lägenheten, och har varit det ända sedan dom båda flyttade in för över ett år sen. Det gjordes inget åt dem då. Vilka saker kan man få utbytta i efterhand? Det som det gäller är några dörrhandtag bla till toa, med kärvigt lås, fönsterfästen(när man ställer det lite på glänt), skåplucka i köket som inte går att stänga helt, skeva persienner och två lådor i kylen. (angående lådorna i kylen så har min pojkvän och hans kompis försökt få dem bytta men fått svaret att det inte går eftersom kylen inte tillverkas längre och det därför inte finns delar att tillgå och att kylen i så fall behöver bytas helt och det ska betalas extra för i så fall, är detta helt rätt?). Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är hyresvärdens uppgift att se till att hyresrätten är i sådant skick att den är fullt brukbar som bostad. Hyresvärden ska även med skäliga tidsmellanrum utföra tapetsering, målning och alla andra sedvanliga reparationer och underhåll med anledning av lägenhetens försämring genom ålder och bruk (12 kap. 15 § jordabalken (JB)). Förutom att reparationen måste vara behövlig krävs också att inte hyresgästen kan hållas ansvarig för felet eller förslitningen.

Det är dock inte möjligt att säga hur ofta dessa reparations- och underhållsarbeten ska utföras utan tiden för den normala förslitningen varierar beroende på såväl lägenhetens storlek som på vilka som bor i lägenheten. Även vid normalt nyttjande av lägenheten anses en lägenhet i vilken en barnfamilj bor vara i behov av reparation tidigare än en lägenhet där en vuxen person bor.

Vad gäller lådorna i kylen är hyresvärden skyldig att fixa detta om felet innebär att kylen inte fungerar som den ska. Om persiennerna är ditsatta av hyresvärden är det hyresvärdens ansvar att underhålla och reparera dem. Vanligtvis sätts dock persienner dit av hyresgästen och då har hyresvärden inget ansvar för underhåll av dem.

Skulle ni anse att lägenheten är i behov av renovering eller underhåll men hyresvärden inte är av den uppfattningen finns möjlighet att ansöka hos hyresnämnden om att värden ska rätta till bristerna (12 kap. 16 § 2 st. JB). För att hyresnämnden ska besluta om åtgärdsföreläggande krävs att bristerna är så allvarliga att de orsakat hinder eller men i hyresgästens nyttjanderätt. För alltför bagatellartade brister, så som t.ex. mindre repor i tapeter eller obetydliga sprickor i badrumsporslin, utfärdas därför inte något åtgärdsföreläggande. Som exempel på brister som kan medföra att hyresnämnden beslutar om åtgärdsföreläggande kan nämnas stopp i avloppssystemet, skador på elektriska ledningar, trasiga fönster, trasiga kylskåp och spisar eller brister avseende hyresvärdens underhållsskyldighet vad gäller målning, tapetsering eller golvunderhåll. Själva ansökan om åtgärdsföreläggande kostar inget, däremot måste varje part stå för egna ombudskostnader om det skulle bli nödvändigt att anlita ett ombud. Tanken är dock att hyresgästen normalt ska klara sig utan ombud. Du kan läsa mer om detta http://www.hyresnamnden.se/Sa-gar-det-till/Kostnader/

JB hittar du https://lagen.nu/1970:994

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare