Hyresvärds betalningskrav

Hej, I dec och feb var jag 4 resp 6 dagar sen med min hyresinbetalning. Nu hotar min hyresvärd med att ta ut ränta på detta pga att jag nu vill göra ett hyresavdrag på 307 kronor för att jag varit utan tvättmaskin i 2 veckor i juni månad. Har han rätt att göra såhär och i så fall, hur långt efter kan han komma med dessa hoten? Jag har dessutom sagt upp min lägenhet och nu när han börjar tjura såhär, är jag rädd att han ska ta upp "fel" på lgh som inte jag orsakat, utan fanns här redan innan jag flyttade in, men tyvärr var jag inte smart nog att dokumentera detta. PS, jag lägger ner mitt krav på hyresavdrag för jag tycker det inte är värt att bråka om, men han är väl inte smart nog att göra detsamma)

Tacksam för hjälp

Mvh Missnöjd hyresgäst

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du och hyresvärden kan kräva att den andre betalar i två år

Enligt hyreslagen måste hyresvärden väcka talan inom 2 från det att du lämnat lägenheten (12 kap. 61 § jordabalken). Efter två år kan han alltså inte längre tvinga igenom ett betalningsföreläggande. Det samma gäller för dig och ditt krav på 307 kr.

Hyresvärdens krav på dröjsmålsränta

Om det inte framgår annat i ditt avtal med hyresvärden har hyresvärden, vid sen betalning, rätt att ta ut ränta (s.k. dröjsmålsränta) (3 § första stycket räntelagen). Räntesatsen är då 8 % med nuvarande referensränta på 0 % (6 § räntelagen). Har du en hyra på 10 000 blir den sammanlagda dröjsmålsräntan för de 10 dagar du var sen med hyran 22 kr. Uträknat enligt följande.

0,08x10 000=800

800x10/365=21,91

Har hyresvärden i avtalet inte angett att en annan räntesats på dröjsmålsräntan kommer utgå är det räntelagens ränta som gäller.

Lägenhetens skick

Du som hyresgäst ska väl vårda lägenheten och är enligt hyreslagen också skyldig att ersätta skada som du själv orsakat (12 kap. 24 § hyreslagen). Hyresvärden måste kunna bevisa att skadan uppkom under hyrestiden för att du ska vara ersättningsskyldig. Finner domstolen att skadan uppkommit efter att du har flyttat in i lägenheten måste hyresvärden i utgångspunkten också visa att du orsakat skadan. Normalt slitage räknas inte som skador i lägenheten, såsom vissa märken på golv och vägg. Det kan vara klokt att ändå fotografera lägenheten nu så att hyresvärden inte kan komma med några felaktiga påståenden i efterhand. Du kan även höra om det finns ett protokoll efter förra besiktningen.

Hoppas att du fick hjälp med dina funderingar!

Peter PargellRådgivare