Hyresvillkor vid uthyrning av bostadsrätt: vad gäller?

Jag har ett andrahandskontrakt på en mindre bostadsrätt på Gotland, bostaden är möblerad och hyran ligger strax under 7000 kronor per månad. I kontraktet har hyresvärden skrivit att jag under varje sommar ska betala en extra månadshyra, vilket jag också gjort de senaste två somrarna. Den extra hyran under sommaren motiveras med att hyresvärden förlorar pengar på att låta mig bo kvar under sommaren och inte hyra ut till turister (korttidsuthyrning av bostäder genererar väldigt mycket pengar här under sommaren).

Min fråga är om sommarens extra månadshyra är inom lagens ramar? Jag har googlat på frågan men inte hittat någon som varit med om en liknande uppgörelse.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I detta fallet gäller det uthyrning av en bostadsrätt. Du nämner att du har ett andrahandskontrakt. Jag kommer ge ett svar som avser både det fallet att du hyr direkt av bostadsrättsägaren och det fallet att du hyr i andra hand av en annan hyresgäst som hyr direkt av bostadsrättsägaren.

HYR DIREKT AV BOSTADSRÄTTSÄGAREN
Om du hyr direkt av ägaren och om bostaden är antingen

1. den första bostaden som bostadsägaren hyr ut

eller

2. den enda bostaden som bostadsägaren hyr ut så blir hyreslagen således tillämplig men i den mån annat framgår av privatuthyrningslagen så har privatuthyrningslagen företräde.

Det som är reglerat avseende hyran är att hyran ska till sitt belopp vara bestämt i hyresavtalet (19 § hyreslagen), vilket det i detta fallet är. Du nämner däremot att under sommaren blir hyran högre. Om du vill begära en ändring av hyresvillkoren så kan du skriftligen meddela din hyresvärd detta. Om ni efter det inte kan träffa en överenskommelse så kan du vända dig till hyresnämnden och ansöka om ändring av hyresvillkoren. hyresnämnden ska då fastställa hyran till ett belopp som inte är påtagligt högre än kapitalkostnaderna och driftskostnaderna för bostaden (4 § första och andra stycket privatuthyrningslagen). En hyra ska anses vara "påtagligt högre" om den överstiger kostnaderna för bostaden med fem procent eller mer, detta framgår av rättsfallet RH 2017:34.

HYR I ANDRA HAND
Om du däremot hyr i andra hand av en annan hyresgäst som hyr direkt av bostadsrättsägaren så gäller istället enbart hyreslagen. Då gäller som ovan nämnt att hyran till sitt belopp ska vara reglerad i avtalet (19 § hyreslagen). Vill du begära en ändring av hyresvillkoren så ska du skriftligen meddela detta till din hyresvärd. Om ni inte kan träffa en överenskommelse om hyran så kan du vända dig till hyresnämnden även här och begära en ändring av hyresvillkoren. Sådan ansökan till hyresnämnden får göras tidigast en månad efter att din hyresvärd har meddelats om din begäran (54 § första stycket hyreslagen).

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare