Hyrt ut lägenhet i andra hand och hyresgästen riktar krav om återbetalning av hyran

Hej. Har hyrt ut min lägenhet i andra hand och kommit överens med den som hyrde om hyran . Hon vill nu kräva tillbaka en del av hyran genom företaget orimlig hyra . Hon erbjöd sig själv att betala mer på grund av att hon har skulder hos kronofogden och inte kunde hitta något annat, dum som jag är så hyrde jag ut den till henne eftersom jag tyclte synd att hon hade två små barn och snart skulle hamna på gatan. Jag hyrde denna fullt möblerad, med internet, hemförsäkring och el som skulle tillkomma . Min fråga är hur långt kan hon gå med detta ? Vad händer om jag inte betalar tillbaka skillnaden? Vad är orimlig hyra för befogenhet ?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Orimlig hyra tar antingen över fallet eller representerar hyresgästen i hyresnämnden. De har alltså ingen särskild befogenhet men hjälper hyresgäster mot provision för att hyresgäster snabbare ska kunna få tillbaka sin pengar.

Vid andrahandsuthyrning måste hyran vara skälig (12 kap. 55 § jordabalk). Om hyresgästen som hyr hyresrätten i andra hand anser att hyran är oskälig kan denne vända sig till Hyresnämnden och kräva tillbaka den del av hyran som överstiger en skälig hyra. Det spelar ingen roll att ni skrivit ett kontrakt vad gäller hyran.

En skälig hyra enligt hyresnämnden är den hyra du betalar och sedan ett påslag på 10-15 % om lägenheten är möblerad. Du har även rätt att lägga på ett påslag på hyra, t. ex för internet. I så fall har du rätt att lägga på en summa som motsvarar den faktiska kostnaden för dessa bekvämligheter.

Eftersom jag inte vet vad du betalar i hyra kan jag inte avgöra vad som kommer att hända i ditt fall. Har du lagt på mer än 15 % (borträknat försäkring och internet etc) är det dock mycket möjligt att du kommer att bli återbetalningsskyldig. Om du inte betalar hyresgästen nu kan fallet komma att avgöras i hyresnämnden.

Lawline RådgivareRådgivare