Hyvling och Övertid av arbetstid pga. Corona

Jobbar inom handels och de har gett ut nya riktlinjer. Att arbetsgivaren kan sänka antal timmar nu under corona-krisen och sedan sätta fler timmar på anställda framåt sommaren. Men inget sådant står ju i ett anställningsavtal eller liknande. Finns det någon lag det går att referera till som går emot den riktlinjen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Det du beskriver kallas för "hyvling" inom arbetsrätten. Det går ut på att arbetsgivaren minskar antalet timmar deras anställda arbetar utan att säga upp dem. Hyvling brukar vara föremål för arbetsrättsliga konflikter i tider av nedskärningar i antalet arbetstimmar bland de anställda hos företag.

I ditt fall sker det en kombination av hyvling och övertidsarbete med anledning av Coronakrisen. Du anger att Handelsförbundet givit ut dessa riktlinjer.

Det som troligen har skett är att Handelsförbundet(facket) och Svensk Handel(arbetsgivarförbundet) har förhandlat fram en lösning som avviker från Arbetstidslagen. Detta är möjligt eftersom Arbetstidlagen är en s.k. semidispositiv lag(3 § Arbetstidslagen). Detta innebär att avvikelser från lagen är tillåtna, men endast ifall de görs genom kollektivavtal.

Motivationen för dessa ändringar är antagligen att skydda de anställda från smitta, skydda butikernas finansiella ställning, samt förse butikerna med personal när smittan avtagit. Genom att tillåta denna typ av kompensation för förlorade arbetstimmar minimeras den ekonomiska skadan som de anställda lider.

Vad gäller anställningsavtalen är de underordnade ändringar genom kollektivavtal. Detta är underförstått på den svenska arbetsmarknaden, för att kunna exempelvis ändra löner enligt vad som överenskommits i avtalsrörelsen.

Jag hoppas detta svarar på dina frågor. Om du har fler frågor hjälper vi dig gärna även i framtiden,

Med vänliga hälsningar,

Adam NovakRådgivare