FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll20/07/2018

I vilka fall ska underhållsbidrag och underhållsstöd betalas ut?

Hej, jag och min fru har två barn tillsammans och har nu bestämt oss för att skiljas. Vi har kommit överens om att boendet för barnen skall vara växelvis och vi ska båda dela vårdnaden för båda barn. Hon vill inte ha underhållsstöd av mig och jag vill inte ha av henne. Måste jag som pappa ändå betala ut underhållsstöd per automatik även fast hon inte begär underhållsstöd eller kommer att ansöka om det. (om det är så man gör?) Om fallet är att jag ändå måste betala, finns det någon typ av "minsta belopp" som jag kan betala ut? typ 100kr per unge? Eller är det försäkringskassan som bestämmer beloppet?

Om jag har förstått det rätt ska man inte behöva betala ut underhållsstöd när barnen bor växelvis.

Hur är det med underhållsbidrag? Är det, något föräldrar emellan ska komma överens om, om man behöver det? Eller är försäkringskassan eller annat dylikt inblandat i det? Är man SKYLDIG enligt lag att betala underhållsbidrag, eller kan man undankomma det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om underhållsstöd och underhållsbidrag hittar du främst i 7 kap. föräldrabalken.

Underhållsbidrag behöver i regel inte betalas ut vid växelvis boende

Underhållsbidrag är pengar som ska betalas till den föräldern där barnet bor. Underhållsbidraget ska användas till barnets boende, mat och fritidsintressen.

En förälder ska fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet, om föräldern inte har vårdnaden om barnet och inte heller varaktigt bor tillsammans med barnet, eller har vårdnaden om barnet gemensamt med den andra föräldern men barnet varaktigt bor tillsammans med endast den andra föräldern. Underhållsbidrag är alltså ett individuellt belopp som föräldern kan betala och som fastställs genom dom eller avtal (7 kap. 2 § föräldrabalken).

Du nämner att ni har bestämt att barnens boende ska vara växelvis. Detta innebär i vanliga fall att ingen av er behöver betala underhållsbidrag då underhållsskyldigheten fullgörs genom det växelvisa boendet. Det finns dock vissa undantag, exempelvis om den ena av er har en mycket högre inkomst än den andra. I dessa fall kan den föräldern som anser att det vore mer rimligt med en mer rättvis fördelning av underhållet, begära underhållsbidrag från den andra föräldern.

Fastställer en domstol att någon av er är skyldig att betala underhållsbidrag pga. avsevärda inkomstskillnader är man skyldig att betala det. Underhållsbidrag är dock i regel något som föräldrarna gemensamt kommer överens om. Anser ingen av er att underhållsbidrag krävs av den andra så är det inget ni kommer att behöva betala till varandra i och med att ni har bestämt att barnen ska bo hos er båda.

Underhållsstöd är en säkerhet vid utebliven betalning av underhållsbidrag

Underhållsstöd är pengar som en förälder kan ansöka om när den andra föräldern som ska betala underhållsbidrag inte betalar eller om föräldrarna inte kan komma överens om ett underhållsbidrag, alternativt inte kan betala.

Underhållsstödet är ett fast belopp på 1573 kr (1723 kr för barn över 15 år) som Försäkringskassan betalar ut varje månad till den förälder där barnen stadigvarande bor hos. Därefter riktar Försäkringskassan betalningsanspråk mot den bidragsskyldige föräldern.

Är ni som föräldrar överens och ingen av er ansöker om underhållsstöd så kommer ingen av er behöva betala det heller. Underhållsstödet fungerar alltså som en säkerhet i de fallen den föräldern där barnet inte bor hos inte vill/kan betala underhållsbidrag.

Det kan sammanfattningsvis sägas att så länge ni som föräldrar är överens om ett växelvis boende och uppdelningen av underhållet mellan er, så är underhållsbidrag och underhållsstöd inte något som ni behöver tänka på i och med att dessa främst finns som säkerhet vid ett icke-växelvist boende (underhållsbidrag), samt vid oenigheter föräldrarna emellan vad gäller uppdelningen av underhållet (underhållsstöd).

Tveka inte att ställa en ny fråga vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare