I vilket land är jag skatteskyldig för försäljning av bostad?

Hej, jag är i född och uppvuxen på Åland, men flyttade till Sverige för 40 år sedan, nu ska mina kusiner och jag sälja morföräldrarna och farföräldrarnas hus på Åland. Hur blir det med skatten för min räkning, ska jag betala den i Finland eller Sverige. Jag deklarerar inte i Finland, så gissar att den ska betalas i Sverige dit pengarna kommer, men är osäker. Vet inte hur och vart jag vänder mig med frågan, så glad att jag hittade er på nätet. Hur många procent är skatten?

Med vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag utgår i mitt svar ifrån att det handlar om försäljning av en privatbostad. Regler för beskattning vid försäljning av fastigheter hittar du i Inkomstskattelagen.

Eftersom du bor i Sverige är du obegränsat skatteskyldig enligt 3 kap. 3 § IL. Detta innebär att du är skyldig att betala skatt i Sverige för alla dina inkomster, både de som kommer från Sverige men också de som kommer från utlandet enligt 3 kap. 8 § IL.

Försäljning av fastighet räknas som avyttring av tillgång och kommer därför att skattas i inkomstslaget kapital vilket i huvudsak regleras i 44 kap. IL. Skatteprocenten på kapitalinkomster är 30 procent.

Vissa bestämmelser är specifika vad gäller avyttring eller försäljning av fastigheter och regleras i 45 kap. IL. Enligt 33 § gäller att 22/30 delar av vinsten vid försäljningen av en privatbostad ska tas upp till beskattning. Detta innebär att du inte kommer att vara skatteskyldig för hela intäkten av försäljningen av huset, utan endast för den delen som understiger 22/30 delar. Handlar det istället om en kapitalförlust har du rätt att dra av 50 procent vid beskattningstillfället.

Vänligen,

Ellen HägerströmRådgivare