FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev03/11/2016

Icke-betalande sambos rätt till bostadsrätt

Jag och min sambo äger en bostadsrätt ihop. Vi separerade i slutet av april och sambon flyttade ut från den gemensamma bostaden. Bostaden gick ut till försäljning i början av maj men vi fick bara in ett bud som dessutom var lågt (1.300.000kr och vi gav 1.350.000kr 2014). Min sambo ville sälja men det ville inte jag.

Då slutade min sambo att betala på gemensamma lån. Jag har försökt meddela sambon om att antingen fortsätta med gemensamt betalningsansvar för lån eller bli utköpt, men sambon har givit mig totalt kommunikationsförbud (hennes eget eftersom det inte finns något officiellt kontaktförbud) vilket gjort det helt omöjligt att komma någonvart.

Bostaden gick ut till försäljning igen i början av september och blev nu såld för 1.550.000kr

Har sambon rätt till något av överskjutande del av det slutgiltiga försäljningspriset 250.000kr (1.550.000kr-1.300.000kr) i och med att sambon slutade att betala på gemensamma bostadslån när bostaden inte såldes för 1.300.000kr?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom ni båda äger bostadsrätten äger ni den med samäganderätt, vilket regleras i samäganderättslagen (se https://lagen.nu/1904:48_s.1). Det innebär att ni som utgångspunkt har rätt till hälften var, d v s hälften av de 1 550 000 som bostadsrätten sålts för.

Att din sambo inte har betalat någon del av ert gemensamma bostadslån sen i maj förändrar inte denna utgångspunkt. Hon har fortfarande rätt till hälften av vad bostadsrätten såldes för, även den överskjutande delen.

Men din sambo har också en skyldighet att betala sin del av ert gemensamma bostadslån. Jag utgår från att du har betalat för er båda till banken sen maj månad. Hälften av den summan kan du kräva att din sambo ska stå för (vilket något otydligt framgår av skuldebrevslagen 2 § 2 st). Om du råder över pengarna från bostadsrättsförsäljningen kan du alltså dra av din sambos halva av bostadslånet innan dessa förs över till henne.

Sammanfattning

Din sambo har alltså rätt till hälften av den överskjutande delen eftersom ni ägde bostadsrätten gemensamt. Däremot har du rätt att kräva henne på hälften av det du har betalt för ert gemensamma bostadslån sen maj.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Om du undrar något ytterligare får du gärna kommentera i kommentarsfältet nedan.

Med vänlig hälsning,

Henrik ÄrnlövRådgivare