FrågaEKONOMIÖvrigt30/09/2020

Ideell förning - årsmöte

Hej

Vi är en ideel förening och vi har årsmöte. Enligt stadgarna så skall det vara 5 ledamöter och 2 suppleanter samt 2 st i valberedningen. Vi får inte ihop engagerade föräldrar på suppleant-sidan och 1 valberedning.

Måste vi det eller räcker det med styrelsen? Vad gör man annars?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En suppleant är en vald ersättare soms ka hoppa in när de han/hon är suppleant för inte kan delta i styrelsemötet. En suppleant ingår inte i övrigt i styrelsen. Gällande valberedning är det viktigt att ha en bra sådan. Om ni inte har något i förslag så får ni på årsmötet uppmana till och uppmuntra spontana nomineringar. Om det inte går att få ihop en valberedning bör årsmötet ta ansvar för detta och besluta:

att godkänna att ingen valberedning väljs denna gång. att uppmana styrelsen att till nästa årsmöte ta fram förslag på valberedning.
Andrea VrcicRådgivare