FrågaKÖPRÄTTÖvrigt28/03/2021

Importera och sälja vin

Hej.

Är det lagligt att importera vin från ett EU land och starta upp ett svenskt företag som inriktar sig på att sälja vin och ost online?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förutsättningar och lagrum
Jag antar att du med vin menar alkoholhaltiga vin-drycker. Alkoholhaltiga drycker regleras av Alkohollagen (2010:1622).

Får man importera vin från ett EU land?
Privatpersoner får införa alkohol från ett EU-land med vissa krav. Det skall vara för sitt egna eller ens familjs personliga bruk, personen som inför alkoholen skall vara 20 år gammal (4 kap. 4 § 2 st. alkohollagen). Man måste även betala alkoholskatt till Skatteverket innan alkoholen transporteras till Sverige.

Får man sälja alkohol i ett svenskt företag?
Som konstaterats ovan är det endast privatpersoner som får importera vin för sitt egna bruk. Detta innebär att företag, som huvudregel, inte kan importera eller sälja alkohol.

Av Alkohollagen framgår även att Systembolaget har ett detaljhandelsmonopol på alkohol i Sverige. Det är alltså endast Systembolaget som får sälja alkoholhaltiga drycker till konsumenter. Systemet är det enda företaget som får sälja spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker i butik (5 kap. 2 § Alkohollagen).

Sammanfattning
Det är lagligt att importera vin från EU länder, men endast som privatperson. Detta betyder alltså att du inte kan sälja det importerade vinet online i ett svenskt företag.

Här kan du läsa mer om importering av alkohol från EU länder på Skatteverkets hemsida.

Hoppas detta besvarade din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Filippa Nielsen NorelindRådgivare