Individuellt pensionssparande ingår ej i bodelningen vid andra makens bortgång

Vid min makes död, ärver hans bröstarvingar mitt inviduella pensionssparande?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras av äktenskapsbalken (ÄktB).

När någon som är gift går bort upplöses äktenskapet, precis som när två makar skiljer sig (1 kap 5 § ÄktB). Liksom vid skilsmässor ska makarnas giftorättsgods till följd av äktenskapets upplösning som huvudregel delas upp genom en bodelning (9 kap 1 § och 10 kap 1 § ÄktB). Individuellt pensionssparande ska, när ett äktenskap upplöses på grund av den andra makens bortgång, dock inte ingå i bodelningen utan behålls av den efterlevande maken (10 kap 3 § 2 st ÄktB).

I och med att ditt individuella pensionssparande inte tillfaller din make vid bodelningen, ingår det inte heller i det arvegods som hans arvingar ärver.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare