Indraget körkort om tidigare drogtest visat positivt?

Straff för ringa narkotikabrott?

Hej! Jag fick husrannsakan för en vecka sedan, på en onsdag. Jag tog amfetamin 3-4 dagar innan. Hade inget på mig. Dom tog ett snabbtest på urinprovet som visade positivt för amfetamin.

Dom sa att det skulle skickas vidare på analys.

Nu blev jag stoppad av polisen när jag körde en vecka efter jag tog det. De tog snabbtest så blodprovet samt urinprovet visade negativt. Dom skulle skicka vidare på analys.

Jag undrar om dom kommer gå efter det första urinprovet eller det andra?

Jag har körkort och undrar om det blir böter eller indraget körkort. Aldrig blivit straffad eller tagit droger innan, det här var första gången.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det du skriver som att du har fått testa dig för droger vid två olika tillfällen och att det första testet har visat positivt och det andra testet negativt.

Det första testet – ringa narkotikabrott

Om det första testet visade positivt innebär det att du vid det tillfället eller nära inpå det tillfället har "brukat" narkotika. Du kan då dömas för narkotikabrott (1 § 1 stycket 6 punkten narkotikastrafflagen). Eftersom det verkar röra sig om en liten mängd narkotika kommer brottet med största sannolikhet att ses som ringa narkotikabrott (2 § narkotikastrafflagen).

Testet som visade negativt

Om testet hade visat positivt hade du kunnat dömas för rattfylleri (4 § lag om straff för vissa trafikbrott). För att det ska bedömas som rattfylleri krävs det att det under eller efter bilkörningen finns narkotika i blodet. Testet som du har tagit har visat att du inte hade narkotika i blodet under bilkörningen. Om man inte kan hitta narkotika i ditt blod vid det tillfället då du körde bilen har du inte begått något brott. Alltså finns det ingen risk för att ditt körkort skulle bli indraget för att du vid ett tidigare tillfälle, när du inte körde bil, brukade narkotika.

Sammanfattning

De två testerna som tagits gäller alltså var för sig och att det första testet visade positivt kommer inte påverka hur bedömningen blir av det andra tillfället då du blev stoppad och testad. Du kommer förmodligen att behöva betala böter för det första tillfället eftersom du då hade begått ett brott. Det andra testet kommer däremot inte leda till något alls, så länge resultatet av det var negativt.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Vänligen,

Mimmi ÖstlingRådgivare