Indrivning av skuld genom betalningsföreläggande

Hej! För några månader sedan så hittad ekar en annons på ett par hörselkåpor som en privatperson skulle sälja på marketplace. Han ville ha 1500kr så jag swishade de till honom och gav honom min adress så han kunde skick hörselkåporna. Väntade några dagar och fick inget, hörde av mig till honom och då slutade han att svara. Skrev väldigt många gånger, varnade med att gå till polisen med det. Inget svar. Polisanmälde honom men utredningen blev nedlagd pga att han redan hade andra anklagelser. Men problemet kvarstår jag har blivit lurad på pengar. Polisen gör inget. Ska man ta in kronofogden i det eller vad är det bästa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man pratar om att använda sig av kronofogden för att indriva en skuld pratar man om betalningsföreläggande, vilket regleras i lagen om betalningsföreläggande och handräckning (BFL).

Vanligt förekommande procedur men inte alltid det bästa alternativet. Anledning är för att du nämner att polisen redan lagt ner utredningen. Vilket tyder på att din utredning som torde vara för bedrägeri (9 kap. 1 § brottsbalken) är av ringa betydelse i jämförelse mot övriga utredningar. Problematiken är att säljarens ekonomi kan komma att försämras om personen blir fälld. Vilket kan göra det svårt för dig att få igenom dina anspråk.

Dessutom kommer din fordran bli större genom betalningsföreläggandet. Det förekommer avgifter i samband med detta, 300 kr enbart för betalningsföreläggandet. Fler kan uppstå ifall säljaren väljer att bestrida men jag ser det som svårt att det skulle bestridas. Bestridande leder till att målet skickas vidare till tingsrätten (33 § BFL). Jag kan inte riktigt se något som skulle kunna leda till en framgångsrik talan från säljaren sida utifrån omständigheterna du nämner.

Krav för att ansöka om betalningsföreläggande

Förfallodagen ska ha passerat - Dagen kan likställas med några dagar efter din betalning gått genom. I åtanke med eventuell transportsträcka.

Skulden ska avse pengar - Uppfyllt i ditt fall.

Skulden ska vara befogad - Du ska ha en grund till skulden vilket också uppfylls i ditt fall.

Sammanfattningsvis

Ta in kronofogdemyndigheten men var medveten om att det förekommer avgifter. Dessa avgifter kan du redan i ansökan framföra att du kommer begära från svarande.

Du kan ansöka om betalningsföreläggande här

Viktigt att poängtera är att du har bevisbördan för att det föreligger en skuld ifall det skulle tas till tingsrätten. Spara således all bevisning du kan få tag i, allt från meddelande mellan er till kontoutdrag.

Hoppas allt löser sig annars får du återkomma till Lawline om du har ytterligare frågor eller funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Leo Pizarro VargasRådgivare