Informeras den som domen angår vid beställning av allmän handling?

Hej.

Jag har via e-tjänsten på domstol.se begärt ut en dom. Kan personen/personerna domen gäller se att jag har begärt ut det? Får de ett meddelande om detta på något sätt? Jag har alltså inte begärt ut det anonymt utan använt e-tjänsten och uppgett min kontaktinfo. Så hänvisa gärna inte att att det går att vara anonym. Min fråga är om personerna kan se att jag begärt ut en dom om dem. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De personer som domen angår blir inte kontaktade eller informerade om att du har begärt ut domen. När du begär ut en dom blir beställningen en allmän handling hos domstolen. Utgångspunkten är att var och en har rätt att ta del av allmänna handlingar (2 kap. 1 § TF). Det är därför möjligt för en person att begära ut din beställning eftersom det är en allmän handling.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias Nilsson

Mathias NilssonRådgivare