Ingår bilar vid bodelning mellan sambor?

Hej! Min mamma och hennes sambo har gjort slut och ska nu göra en bodelning. Men hennes exsambo anser att min mammas bil som hon köpte innan de blev tillsammans ska ingå i bodelningen. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid bodelning mellan sambor är Sambolag (2003:376) tillämplig. Sambolagen innehåller regler om hur tillgångar ska fördelas när ett samboförhållande upplöses. Ett samboförhållande definieras i 1 § Sambolagen som två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll. Ett sådant förhållande upphör vid fall då samborna gifter sig med varandra eller med någon annan, om de flyttar isär eller om någon av dem avlider (2 § Sambolagen). En bodelning ska ske om någon av samborna begär det, vilket anges i 8 § Sambolagen. I en bodelning ska endast samboegendom ingå. Det är endast sambornas gemensamma bostad och bohag som utgör samboegendom, vilket anges i 3 § Sambolagen. Med bohag avses möbler, köksartiklar och annat inre lösöre som används i hemmet (6 § Sambolagen). Dessa ska dessutom ha införskaffats för gemensam användning för att anses utgöra bohag. Egendom som huvudsakligen används för fritidsändamål ska inte ingå i bodelningen, vilket anges i 7 § Sambolagen.

Det som ska ingå vid en bodelning mellan sambor är den gemensamma bostaden och bohaget. En bil omfattas inte av dessa begrepp och utgör därför inte samboegendom. Detta innebär alltså att bilen inte ska ingå vid bodelningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vanessa HannahRådgivare