FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/09/2019

Ingår de saker som jag har köpt sedan min flytt i en eventuell bodelning?

Hej, är gift och flyttade ut från de gemensamma hemmet i april/maj. Gjorde adressändring i september. Tanken var att eventuellt flytta tillbaka men så blir inte fallet. Hur är de med möbler och saker jag har köpt till min lägenhet. Ingår de i en eventuellt bodelning? Skilsmässohandlingarna är inskickade i början av september.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om de saker som du har köpt till ditt nya hem ska ingå i en eventuell bodelning, när du och din partner nu ska skilja er.

Jag kommer att hänvisa till äktenskapsbalken (ÄktB), som innehåller regler om bodelning vid skilsmässa.

Dagen då skilsmässoansökan kom in till tingsrätten är avgörande

Den tidpunkt som är avgörande för vad som ska ingå i er bodelning är dagen då er ansökan om skilsmässa kom in till tingsrätten (9 kap. 2 § första stycket ÄktB).

Mot bakgrund av vad du har skrivit utgår jag från att er skilsmässoansökan kom in till tingsrätten någon gång nu i september. Du bör kunna få veta vilket datum det rör sig om genom att kontakta den tingsrätt som ni skickade in ansökan till.

Giftorättsgods som är köpt innan skilsmässoansökan kom in ska ingå i en bodelning

Egendom som är köpt innan dagen då ansökan kom in till tingsrätten ska ingå i en eventuell bodelning, medan saker som är köpta efter den dagen inte ska ingå.

De saker som du har köpt innan dagen i fråga ska därmed ingå i er eventuella bodelning. En förutsättning är dock att sakerna är giftorättsgods (9 kap. 2 § första stycket och 10 kap. 1 § ÄktB).

Dina saker är troligen giftorättsgods

Hur vet du om det som du har köpt är giftorättsgods? Jo, de möbler och saker som du har köpt är faktiskt giftorättsgods som utgångspunkt (7 kap. 1 § ÄktB). Det är bara om sakerna har gjorts till enskild egendom som de inte är giftorättsgods.

Egendom kan bara bli enskild genom att det skrivs in särskilt i ett äktenskapsförord, gåvobrev, testamente eller ett förmånstagarförordnande kopplat till en försäkring (7 kap. 2 § första stycket ÄktB).

Det är sannolikt att de saker som du har köpt ska räknas som giftorättsgods. Därmed ska de även ingå i er eventuella bodelning (10 kap. 1 § ÄktB).

Du och din partner kan välja att inte ta med sakerna i en bodelning

Det kan vara bra att veta att du och din partner själva bestämmer över er eventuella bodelning (9 kap. 5 § ÄktB). Därmed kan ni välja att lämna vissa saker utanför bodelningen, om ni är överens om det.

Till exempel kan ni bestämma att ni inte ska ta med de saker som ni har köpt individuellt efter att du flyttade ut från ert gemensamma hem.

Sammanfattning

Svaret på din fråga är ja – de saker som du har köpt till ditt nya hem ska ingå i en eventuell bodelning, om du har köpt dem innan den dag då er skilsmässoansökan kom in till tingsrätten.

Tyvärr saknar det alltså betydelse att du har köpt sakerna efter att ha flyttat ut från ert gemensamma hem.

Dock kan du och din partner själva bestämma att inte ta med sakerna i bodelningen, om ni är överens om det.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar så får du gärna skicka in en ny fråga till oss.

Med vänliga hälsningar,

Johanna PerssonRådgivare