Ingår en sommarstuga i en sambobodelning?

Hej, jag är sambo sen ett halvår tbx och nu vill min sambo köpa en sommarstuga. Det är hon som ensam köper stugan, hon tar själv ett lån. Jag har inget med köpet att göra. Nu undrar vi hur det skulle bli ifall jag skulle avlida. Hon vill ju inte att mina arvingar ska få del i hennes stuga. Jag har en dotter sedan ett tidigare förhållande. Måste vi skriva nåt juridiskt papper för att sambon kan vara säker på att behålla stugan ifall jag dör.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga är att en sommarstuga inte kommer att ingå i en sambobodelning då den används huvudsakligen för fritidsändamål, se 7 § sambolagen. Paragrafen anger att fritidsegendom undantas och ska inte räknas med i ev. bodelning. Men det är även så att kvarlevande sambon har rätt att bestämma om en bodelning ens ska genomföras! Se 8 §.

Om det gäller en vanlig bostad och ena sambon avlider (bostaden utgör samboegendom) så är den kvarlevande sambon skyddad genom regeln i 8 § vilken anger att det endast är den kvarlevande sambon som kan begära bodelning. Alltså kan dina arvingar inte begära bodelning eller få del i hennes stuga om du skulle avlida.

För att vara på säkra sidan kan ni skriva ett avtal om att en bodelning inte ska ske alls, eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen. Detta beskrivs i 9 §. Det ska vara skriftligt och undertecknas av er båda. Ni kan skriva detta samboavtal själv där det framgår vilken egendom som ska undantas eller ta hjälp av en jurist, här på Lawline kan ni köpa ett färdigt samboavtal för att ange vad som ska ingå i en bodelning. Se här.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Annars får du gärna återkomma.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare