Ingår man ett avtal om man väljer att inte svara?

Om en person riktar sig till 31 personer och säger till de, att om ni inte vill vara med och åka studentflak så måste ni säga nej till mig senast kl 23:59 ikväll. Om man aldrig någonsin i denna process har sagt att man vill åka studentflak eller liknande och inte heller har accepterat det jag förmodar är ett anbud ovan?, har man ändå ingått ett avtal? För 3 dagar efter sa jag att jag inte vill åka studentflak och därav inte tänker betala de pengar denne person vill ha. Har vi ingått ett avtal? Eller har jag rätt att göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar att din fråga gäller om du är skyldig att betala priset för att åka med på studentflaket då du inte meddelade personen innan den avsagda tiden att du inte ville detta. För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av Avtalslagen och hur man i allmänhet ser på avtalsbildning.

För att ett avtal som huvudregel ska anses vara giltigt krävs det att någon ger ett anbud om någonting som en annan part sedan accepterar (1 § Avtalslagen). Detta kallas anbud-acceptmodellen. Som exempel för att enklare förstå denna modell är att man ger anbud om man att man vill betala 100 kr för en bil som ligger ute till försäljning och säljaren sedan accepterar detta anbud genom att säga att man säljer bilen för det priset. Då har ett avtal mellan säljaren och köparen ingåtts.

I ditt fall ser jag det som att personen du berättar om har gett en typ av anbud men att du sedan väljer att förhålla dig passiv genom att inte svara personen. Passivitet (att inte svara någonting alls) anses i vissa fall inom avtalsrätten ses som något som kan binda en part vid avtalet i alla fall. Dessa undantag handlar dock om situationer där det exempel har lämnats ett anbud, där personen som accepterar anbudet lägger till någon litet (så kallad oren accept). Om den första anbudsgivaren då väljer att förhålla sig passiv blir denna bunden av avtalet.

I ditt fall har du inte avlagt något motanbud till personen som du pratar om. Hen har bara uttryckt en form av "önskan" – denne vill att personer som inte ska åka med på flaket ska säga detta. Någon plikt hos dig att svara på detta föreligger alltså inte. Att du väljer att meddela 3 dagar senare att du inte vill åka med är ingenting som påverkar slutsatsen i detta utan ska enbart ses som att du gjorde ett val att meddela detta och alltså ingenting du hade behövt göra.

Slutsatsen blir kortfattat att nej, du har inte ingått något avtal och kommer inte att behöva betala priset för studentflaket utan du har agerat på ett sätt som är helt okej.

Hoppas att detta gjorde det lite klarare för dig! Hoppas du får en kul framtida student.

Ha det så bra!

Mvh

Ebba AlkehagRådgivare