Ingår pengar i en sambodelning?

Hej!

Min dotter blev sambo för ett halvår sedan. Hon ägde då en bostadsrätt (inte den hon blivit sambo i) som hon nu sålt och gjort en vinst på. Hon och sambon har aldrig bott tillsammans i den sålda lägenheten. Dottern har dessutom fått pengar från sjukförsäkring pga invaliditet.

Pengarna och vinsten har hon på eget konto/investerat i aktier. Kan hennes sambo göra anspråk på dessa pengar/aktier om de skulle separera?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man har separerat som sambor har vardera person rätt att begära en så kallad bodelning. En sådan begäran måste göras inom ett år från det att samboförhållandet upphörde. Det är bara samboegendom som ska delas och ingå i bodelningen (8 § sambolagen).

Vad utgör då samboegendom?

Det är bara bostad och bohag (t.ex. möbler och hushållsmaskiner) som förvärvats med syftet att man gemensamt ska använda egendomen som är samboegendom (3 § sambolagen). Egendom som man själv ägde innan man blev sambor är därför i huvudregel inte samboegendom.

Sammanfattningsvis innebär detta att pengarna från din dotters bostadsrätt inte kommer att utgöra samboegendom. Inte heller kommer pengarna från sjukförsäkringen att ingå i bodelningen. Detta eftersom pengar varken är bostad eller bohag. Hennes sambo kan alltså inte med stöd i sambolagen göra anspråk på pengarna om de skulle separera.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Mikaela KronmannRådgivare