FrågaARBETSRÄTTRast 19/12/2021

Ingår rast i arbetstiden?

Hej jag undrar angående lastbilsyrket. Om jag har arbetstid på 10h. Ingår min rast på 45 min in i arbetstidslagen. Eller får jag alltså jobba 10h med 45min rast utöver. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Raster räknas inte in i arbetstiden. Därmed ska du alltså arbeta tio timmar utöver rasten. Rasten ska förläggas så att du inte utför mer än fem timmar arbete i följd (15 § tredje stycket arbetstidslagen). Eftersom du har en arbetstid på tio timmar ska rasten förläggas mitt i arbetspasset dvs. du får arbeta fem timmar, sen ha rast i 45 minuter, och sedan arbeta fem timmar till .

Om det finns kollektivavtal på din arbetsplats kan andra regler gälla så kolla i kollektivavtalet om ett sådan finns. Är du medlem i ett fackförbund kan du be facket om hjälp i frågor som rör din anställning.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Elin HolzhausenRådgivare