Ingen hastighetsskylt efter korsning

Hej Sebastian heter jag är så här att den 17 september blev jag lasrad i 72km/h på en påstådd 40 väg. Nu till min fråga jag körde ut från en parkering via en korsning, mellan denna korsning och där polisen stod är det 500meter. På denna biten på 500 meter så saknas det 40 skyltar men däremot sitter det 70 skyltar. 70 skyltarna sitter 50m innan där polisen stod och lasra. Jag blev mätt på 106 meter. Jag har video dokumentation samt att på Google maps Street view ser man också att det saknas 40 skyltar. Är detta något jag kan vinna på om man tar detta vidare till tingsrätten?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår ditt scenario rätt så är det alltså du i din bil på en 40 väg, sen är det 56 meter till en 70 skylt och därefter är det en polis 50 meter bakom 70 skylten. Och din hastighet blev mätt när du befann dig på sidan med 40km/h gräns.

Tyvärr så kan man åka dit för fortkörning även om det saknas en hastighetsskylt. Detta då den senaste hastighetsskylten du passerar ska gälla till nästa hastighetsskylt. Man ska anpassa sin hastighet till vad trafiksedlighet kräver enligt 3 kap 14 § trafikförordningen. Enligt tidigare rättsfall så är det också bilförarens skyldighet att hålla sig informerad om den föreskriva hastigheten.

Det är normalt att en hastighetsmärkning sätts upp efter varje korsning med väg som har en annan hastighetsbegränsning. Men skyltar sätts däremot inte upp efter en vägkorsning om den korsande vägen har samma hastighet. Detta enligt 2 kap 8 § vägmärkesförordningen. En hastighetsmärkning behöver alltså inte vara upprepad efter en korsning.

Det kan hända att en skylt har försvunnit av någon anledning på denna sträcka. Vad som kan vara vägledande i det här fallet är vilken hastighet som den korsande vägen har. Man ska som förare också kunna anpassa sig till bashastighet. Bashastigheten är 50 km/h runt tätbebyggt område och 70 km/ h på landsväg enligt 3 kap 17 § trafikförordningen.

Jag skulle rekommendera att du bestrider boten. Då har inget att förlora på detta, och det kan hända att en skylt har försvunnit som skulle vara där.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Amanda RydbergRådgivare